Project by: Studio GISTO (Alessandro Mason) / Design: Goga Mason / Development: Erik Raffaini / Special thanks to: Alessio D’Ellena


Gisto Font is a playful project born from the will to develop a typographic system to represent GISTO identity. The process was divided into various phases. The characters were first drawn and hand-stamped on marble boards by Goga Mason using a muriatic acid treatment. The resulting bas-relief was used as a stamp in a series of prints with varying amounts of ink. The black traces were then acquired by scanning and digitized, trying to enhance the imprecision and randomness of the development process.

Gisto Font does not pretend to follow conventional typographical criteria; instead he wants to bring out the most spontaneous aspect of a project in which the analog-digital interaction creates non-programmable results.  

Gisto Font è un progetto giocoso nato dalla volontà di sviluppare un sistema di caratteri che rappresentasse l’identità di GISTO. Il processo si è diviso in varie fasi. I caratteri sono stati disegnati e impressi a mano da Goga Mason su tavole di marmo tramite un trattamento con acido muriatico. Il risultante bassorilievo è stato usato come timbro in una serie di stampe con diverse quanità di inchiostro. Le tracce nere sono state poi acquisite tramite scansione e digitalizzate, cercando di valorizzarne la componente di imprecisione e casualità figlia del processo di sviluppo.

Gisto Font non pretende di rispettare criteri tipografici convenzionali; vuole invece far emergere l’aspetto più spontaneo di un progetto in cui l’interazione analogico–digitale crea risultati non programmabili.